Skip links

Partea 1 – Un nou inceput

De pregatit inainte de a incepe:

ü  Cartonas de scop – un cartonas aproximativ de dimensiunea palmei

ü  Pahar cu capac – din acela pentru cafea cu orificiu pentru baut

ü  Hartie și ceva de scris sa ai la indemana

Scurta introducere

·         Salut!

·         Multumesc pentru interes, apreciez faptul ca ai ajuns aici. Imi doresc sa impartasesc din ce am invatat. Scopul meu va fi atins daca tu iti vei atinge propriile scopuri.

·         Te felicit de asemenea, pentru ca esti printre acei 1% din Romania care sunt interesati de dezvoltare personala (2% la nivel mondial)

·         As vrea sa iti clarific de ce esti aici. Haide să trecem prin prima experienta

·         Ia cartonasul de scop

·         Gandeste-te bine! Pune degetul la tampla sau fa un gest ca sa exteriorizezi procesul de gandire.

o    Scrie pe o parte 3 elemente (persoane, întâmplări, tipuri de comportament) care te enerveaza cel mai des, care iti consuma energie. 

o    Scrie pe cealalta parte, 3 lucruri pe care ți le doresti în urmatoarele 24 de luni în ceea ce te priveste pe tine, ca persoana, pe plan personal și/sau profesional. Foarte probabil ar trebui sa fie ceea ce vrei sa obtii în urma acestui program, chiar daca nu e legat direct de el

o    Cum ar fi sa poti utiliza energia consumata în starea de nervozitate pentru ceea ce iti doresti sa obtii? Reflecteaza la aceasta intrebare.

·         La fel cum cei care merg pe bicicleta parcurg distante mai mari cu mai putin efort, tot asa cei care isi cresc nivelul de constiinta consuma mai putina energie în conflicte și au mai multa energie și deschidere pentru dezvoltare personala

·         Acesta este foarte pe scurt raspunsul la intrebarea “care e scopul programului”. Esti aici pentru a-ți ridica nivelul de constiinta

·         Ar fi de dorit sa inveti lucruri prin astfel de experiente, care eu cred ca vor ajuta la asimilarea mai buna a informatiei. Prin participare dobandesti, capeti, cu cat vei pune mai mult, cu atat vei scoate mai mult. 

·         Gandeste-te la un exemplu despre un moment în care ai vrut sa inveti ceva, sa faci ceva nou, sa faci ceva altfel. Ceva mai important, mai maret, o provocare mai deosebita

·         Reflecteaza 5-10 minute la urmatoarele intrebari: Ce dificultati ai intampinat? Cat timp ți-a luat? Ai reusit sa obtii în final ceea ce ți-ai propus? Ce ai simtit la final, cand ai reusit? Daca da, cum, daca nu, de ce? Ai avut cazuri în care nu ai reusit sa faci altfel?

·         La fel cum un copil se ridica în picioare, apoi merge de-a busilea, apoi face primii pasi, mai ezita, mai cade, iar la sfarsit merge, tot asa e și cand inveti sa faci un lucru altfel. E important sa te tii de ce iti propui, sa creezi noi obisnuinte, ancore, pentru a inlocui modul vechi cu noul mod de a face lucrurile

·         Aceasta este ceea ce trebuie sa faci pentru a obtine ceea ce iti doresti: sa mergi inainte cu incredere și perseverenta, chiar daca sunt obstacole și dificultati. 

·         Un posibil motto pentru acest program, ar fi: “Vapoarele sunt sigure în port. Dar ele nu au fost făcute sa stea în port”. Lasi confortul deoparte și inveti. Confortul sunt porturile, de invatat inveti mergand pe mare.

Pentru ce?”

·         Reflecteaza 10-15 minute la urmatorul subiect:

o   Ce ți-ai dorit cand erai mic ? Prima dorinta pe care ți-o amintesti. Apoi cand ai fost adolescent, apoi cand ai ajuns la liceu, facultate, primul job, apoi … (5-10-15-20-25-30-35…)

o   Eu cand eram mic, mi-am dorit o masinuta de fier, apoi o tricicleta, apoi o bicicleta, apoi o semicursiera, apoi sa merg în tabara, apoi sa intru la liceu, apoi la facultate, apoi calculator, apoi sa am salariu, apoi sa iau un frigider nou, apoi sa iau o casa, apoi sa ma casatoresc, apoi sa calatoresc, sa vizitez locuri, apoi copii, apoi … 

o   Cand se termina ce iti doresti ? Cand te opresti din “vreau” ?

o   Observi ca mecanismul este general valabil ? Ca tot timpul oamenii vor mai mult?

o   Sa dam exemple: Poti avea tot ce vrei și sa fii nefericit (Michael Jackson) ? Poti sa nu ai nimic, chiar sa fii chinuit și sa fii/devii fericit ? (Sfintii)

·         Reflecteaza 5-10 minute la urmatorul subiect:

o   Cand e fericirea? În ce moment ? Restul timpului, ce e? Ce se intampla daca pierzi ceva important din ceea ce ai?

o   Poti pierde ceva și sa ramai fericit, sa fii totusi senin?

o   Unde e fericirea, în afara sau în exterior? Tu ce crezi ca e fericirea? Incearca sa o definesti

o   Observi ca obișnuința de a lega starea noastră interioară de ceva trecător din exterior pe care il avem sau îl dorim e cea care ne duce inainte fara sa vrem sa schimbam nimic? Ea e o capcana. Ce te-a ajutat sa ajungi aici te impiedica sa mergi mai departe

o   Vrei sa încerci noi perspective, noi libertăți?

·         De curand am auzit o definitie foarte interesanta a fericirii: pacea sufletului

·         O alta perspectiva asupra fericirii este și aceasta

·         Concluzia mea: fericirea nu e un moment, nu tine de un lucru, nu e în exterior, în ce cauti sa obtii. Fericirea e în tine, e capacitatea ta de a transcede obisnuintele, dorintele și ce e în jurul tau, de a ierta, de a avea o relatie cu Dumnezeu, de a avea o relatie mai buna cu alti oameni, de a avea o atitudine corecta, smerita, de impacare oricand, oriunde, în orice circumstante

·         Pentru ce = ca sa fim fericiti, vom invata sa ne desprindem din capcana. Vom invata cum sa depasim obsinuintele / instinctele / patimile

·         Cum = vom observa cum functioneaza lucrurile, vom deveni constienti de ele, vom ridica nivelul de constiinta

·         Nivelurile de constiinta. Invatam sa progresam de la “to me”, la “by me”, invatam ca se poate, cum se poate face primul pas. Mai departe depinde de tine cat vei merge

Cum functionam

·         Reflecteaza 5-10 minute la urmatoarele intrebari: Ce “sapa” fericirea ? Ce „sapa” relatiile ? Cu cine nu te-ai certat niciodata ? Cu cine te certi cel mai des și de ce ?

·         Reflecteaza 10-15 minute la urmatoarele subiecte:

o   Sa facem un experiment. Ridica-te în picioare, mergi 10 metri. Te-ai uitat pe unde mergi? Te-ai gandit la faptul ca mergi, ai constientizat ca ridici piciorul și apoi il lasi jos ?

o   Ce faci cand: pierde echipa favorita, se baga cineva inaintea ta la coada, afli ca un coleg de-al tau are salariul mai mare, cand vezi ca vecinul are o masina/nevasta/casa mai frumoasa, pierzi licitatia, cand te minte un prieten, cand te injura cineva, cand iti da seful un task de facut, cand copilul tau nu te asculta, cand … 

o   Ce simti cand trece cineva cunoscut pe langa tine și nu te saluta? Sau daca da atentie altcuiva mai mult decat iti da tie?

·         Sesizezi faptul ca foarte multe lucruri le faci mecanic, fara sa te gandesti la ele? Ca te identifici cu ele deseori? Mersul e o metafora, mecanismul de reflex/reactie e acelasi

·         Gaseste un exemplu legat de propria persoana, în care identifici în tine un astfel de mecanism, care apare des. De exemplu, la mine, cand se intampla ceva care mie mi se pare nedrept, intru în reactiv, ma enervez, ma consum. Cauta ceva similar legat de tine, de reactiile tale subconstiente. Reflecteaza 5 minute la aceasta idee

·         Ce “sapa” relatiile și fericirea:

o   Puterea, bogatiile

o   Win-lose, comparatia

o   Vorbele, faptele

o   Judecata, dreptatea, nedreptatea

o   Nesinceritatea

o   Egoismul

o   În general, majoritatea au la baza FRICA

·         Ce reactii determina frica? Fuga, Atac, ….

·         Care e cuvantul cheie? “REACTIE

·         E ceva ce tine de mine? E ceva ce tine de tine? NU ! E natural!

·         Reacția = ca la o mașina la care se întâmpla ceva cand apeși pe buton

·         Frica, reactia, reactivitatea = Instincte, reflexe, obiceiuri

·         Creierul are trei zone:

o   Creierul reflex – reflexe, mecanisme, reactii – raspunde situatiilor de criza

o   Creierul rational – rationament, gandire – raspunde cu solutii, creativitate

o   Functii vitale

 

·         Zona care se ocupa de reflexe este mult mai rapida decat zona rationala și dicteaza de obicei raspunsul nostru sub forma unei reactii impulsive, subconstiente. Ridicarea nivelului de constiinta presupune trecerea reactiilor prin filtrul ratiunii

·         Sa ne aducem aminte de ceea ce ne-am dorit pe masura ce cresteam, de exercitiul de mai devreme. Eu cred ca undeva în noi e un instinct/obisnuinta care ne face sa vrem mereu mai mult, altceva, sa nu pierdem nimic din ce avem deja, de parca fara acel ceva nu am mai fi noi insine, bazat pe aceasta frica/instinct de conservare. Fiecare vrea mai mult pentru el și de aceea e mereu în competiție. Avere, reputatie, dreptate, atenție, sa nu piardă deloc. Pot castiga oare toti oamenii TOT ceea ce vor? Daca eu castig TOT, celuilalt ce îi ramane? Și atunci ce va face?

·         Fiecare are ce îi trebuie. Și totusi vrea mai mult, nu se oprește

·         Cum facem diferenta intre amenintarile adevarate (fizice) și cele de ego? Ne educam!

·         Am auzit un termen care mi-a ramas în minte: toxico-dependenta emotionala. Dependenta, mai pe scurt. Ca și fumatul, ca și drogurile, ca și smartphone, ca și alcoolul, ca orice îi spunem în mod obisnuit “viciu”.

·         Intentia mea sa fim constienti de acest mecanism. Il observi? 

·         Il poti accepta? Esti dispusi sa recunoasti în tine aceste mecanisme?

·         Reflecta 10 minute la ideile de mai sus, constientizeaza pe cat posibil ceea ce gandesti și simti. Sa fim blanzi cu noi insine, nu ne simtim vinovati, doar constientizam, descoperim, ridicam în atentie, la suprafata, în sfera constiintei, dinspre reflex spre constiinta. Esti ok cu asta?

Linia 

·         Vom introduce un concept foarte simplu și relevant pentru a intelege mai bine procesul de transformare a reactiilor subconstiente în actiuni constiente

·         Vom folosi o linie simpla. Dedesubt vom desena zona subconstienta, reflexa, iar deasupra zona de constiinta

·         Reflecteaza 5 minute la imaginea de mai jos și cauta sa o intelegi și sa asimilezi ce vrea sa transmita

·         Imaginile de mai sus consider ca sunt sugestive pentru a intelege mai bine, la nivel vizual, ce inseamna ridicarea nivelului de constiinta

·         Cum folosim acest concept?

o   Sa stim unde suntem la un anumit moment în raport cu linia

o   Uneori suntem sus, alteori jos, nu e o evolutie, e o alternanta intre stari

o   Sa putem sa fim sinceri, intai cu noi insine, apoi cu ceilalti

·         https://conscious.is/video/locating-yourself-a-key-to-conscious-leadership

·         Daca vrei sa progresezi, din acest moment linia asta trebuie sa faca parte din viata ta, ca un sistem de referinta la care sa te raportezi cu sinceritate și sa exersezi permanent ridicarea nivelului de constiinta, constientizarea actiunilor pe care le faci și trecerea lor prin filtrul ratiunii

·         Pasii de urcare deasupra liniei

·         O privire mai de ansamblu asupra evolutiei pe care o dorim este urmatoarea:

Constientizarea, procesul de conectare

·         Reflecteaza 5-10 minute la urmatoarele intrebari:

o   Ce simti cand joaca echipa favorita / sportivul favorit un meci cu miza importanta, finala, calificare, decisiv? Ai emotii?

o   Dar daca joaca doua echipe necunoscute / sportivi necunoscuti? Ce simti? Ai aceleasi emotii?

·         Acum te invit sa faci un exercitiu mai personal- 15 minute

o   As vrea sa iti reamintesc: cu cat faci mai autentic și mai complet exercitiile, cu atat vei beneficia mai mult de rezultatul lor

o   Adu-ți aminte de un moment care te-a tulburat foarte tare pe moment. Inchide ochii și vizualizeaza, intra în starea respectiva, adu-ți aminte ce ai gandit, ce ai simtit

o   Care e energia ta, ce ai simtit atunci? Descrie momentul, atat cat iti este confortabil. Ai simtit ceva similar și acum, cand ai rememorat? 

o   Fa un exercitiu de relaxare acum. Te calmezi, te ridici putin în picioare, faci cateva miscari de eliberare și relaxare. Apoi te asezi într-o pozitie comoda și respiri de 4 ori cu 4 secunde inspiratie, 4 stop, 4 expiratie, 4 stop

o   Acum iei respectiva situatie și te gandesti ce puteai face altfel, sau ce alta cauza ar fi putut avea evenimentul respectiv, sau ce a simtit celalalt? Care e energia ta acum? Ce alta perspectiva vezi?

·         Observi ca atunci cand esti mai calm, mai putin/deloc implicat emotional și ridici nivelul de constiinta esti mai fericit, mai linistit și vezi altfel situatia / descoperi mult mai usor alta perspectiva/solutia ?

·         Mai mult decat intamplarile punctuale, fiecare om are o memorie, subconstienta, care ne aduce în minte intamplari din trecut și le identifica și cu viitorul. De aceea unora le e frica de apa, altora de singuratate, altii au antipatie fata de o anumita persoana, sau un anumit tip de persoana. Ce sunt acestea? Sunt obisnuinte, mecanisme reflex. Daca ai avut odata o intamplare neplacuta legata de apa, face sens sa nu mai inoti niciodata?

·         Vom incerca sa ne desprindem din reflexe, instincte și sa urcam linia spre constiinta, curiozitate. Am putea chiar sa ne desprindem de fricile din trecut, de memoriile negative și sa ne dezvoltam în acest fel.

·         Singurul lucru pe care il putem pierde e iluzia ca ceva din afara noastră ne poate face Fericiți, siguri, împliniți 

·         O sa trecem printr-o mica experienta, pentru a asimila mai bine ideea- 5 minute

o   Jocul cu telecomanda – trateaza telefonul ca pe o telecomanda, cand apesi pe buton, fa un anumit lucru, ceva haios, sa strigi Ura sau sa sari în sus …

o   Fa asta de 3-4 ori, ideal ar fi sa te ajute cineva sa apese pe buton, astfel incat controlul sa fie în afara ta

o   Cum ți se pare, intelegi mai bine ce se intampla cu reactiile, cu memoria subconstientului ? Prin ele dai controlul în afara ta: daca …. Atunci … 

·         Vom asocia în mod voit gestul de a apasa pe buton cu constientizarea momentelor în care altii au controlul asupra noastra și reluarea controlului de catre noi, iesirea din reactiv/subconstient, intrarea în constient

·         Continuam procesul de constientizare și cu alte notiuni

·         Cand ma uit la film am emoții, deși nu e nimic real, gandurile, rememorarea, asocierea cu ceva din experienta mea sau din proiectiile mele despre viitor au creat emotii.

·         O poveste „clasica”: „Ieri dimineata devreme am plecat la tara și am mers printr-un trafic infernal. Cand am ajuns la mama am mancat o fasole delicioasa și apoi m-am suparat pentru ca am vazut ca a sapat singura gradina și stiu ca are probleme cu inima”. „Devreme” ce insemana? Ora 6 sau ora 8? Daca fac 2 ore și un sfert în loc de 2 ore, pot spune ca a fost trafic infernal? Daca mie nu-mi place fasolea, mai poate fi delicioasa? Daca mama a sapat gradina, e bine ca a putut sau e rau ca ma tem eu? Toate interpretarile creeaza emotii și declanseaza reactii subconstiente, de cele mai multe ori. Asta e puterea Gândului, Matrix, reflexe, subconștient 

·         Ansamblul de fapte, ganduri, emotii, senzatii, constituie ceea ce se numeste POVESTEA pe care de cele mai multe ori noi o asimilam cu realitatea. Fiecare dintre noi are propria poveste și interpretare legata de orice eveniment sau intamplare. Nu exista doua povesti la fel

·         Starea de prezenta – aici și acum, este cea care ma ajuta sa ies din poveste 

·         https://conscious.is/video/are-you-a-present-leader

·         Separam gândurile de emoții, senzații, fapte, sunete. Constientizarea și distingerea lor e primul pas catre starea de prezenta

·         O tehnica foarte utila pentru a distinge și constientiza, este tehnica observatorului, prin care ne imaginam o camera de filmat care inregistreaza evenimentul. Ceea ce se vede și se aude pe camera este real, restul sunt de cele mai multe ori ganduri, emotii, senzatii proprii și interpretarea noastra personala asupra situatiei

·         Folosim tehnica observatorului pentru a distinge povestea clasica de mai devreme: „Ieri dimineata devreme am plecat la tara și am mers printr-un trafic infernal. Cand am ajuns la mama am mancat o fasole delicioasa și apoi m-am suparat pentru ca am vazut ca a sapat singura gradina și stiu ca are probleme cu inima”.

o   Faptele – ce se inregistreaza pe „camera”

Ø  Miercuri la ora 7:30 am plecat de acasa, m-am urcat în masina și am pornit spre mama

Ø  Pe drum am asteptat de 3 ori la primul semafor, pana am trecut de intersectie

Ø  La Piata Unirii am mai asteptat de 2 ori la semafor ca sa trec

Ø  Am ajuns la mama în satul X cu 20 de minute mai tarziu decat estimasem

Ø  Am mancat la pranz fasole. Am spus ca e buna (se poate auzi pe „camera”) și am mai cerut o portie.

Ø  Am iesit în curte și m-am uitat spre gradina și am vazut ca era sapata

Ø  Am inceput sa-i reprosez mamei ca face efort

o   Gandurile – strict subiectiv, interpretare, „mintea mea”, „povestea”

Ø  Am plecat devreme

Ø  Trafic infernal

Ø  Fasole delicioasa

Ø  A sapat singura gradina (este o presupunere, pentru ca nici nu am intrebat)

Ø  Stiu ca are probleme cu inima (nu am exprimat, nu s-a auzit, a fost doar în mintea mea un gand)

o   Emotiile

Ø  Furie – pentru trafic

Ø  Placere – pentru fasole

Ø  Furie – la gandul ca a sapat singura gradina

Ø  Frica – la gandul ca e bolnava și poate pati ceva

·         Reflecteaza 10 minute la exemplul de mai sus și cauta sa observi distinctia intre ganduri și realitate și modul în care percepem gandurile ca realitate

·         Tehnica de iesire din reactiv, de conectare la prezent și realitate: ma aduc “aici, acum”. Incep prin a observa amanunte din mediul inconjurator, sa ascult sunetele, sa simt palmele, talpile ceva concret, sa văd, sa observ un obiect, forma, culoarea. Daca fac 2-3 minute aceste actiuni, indepartez gandurile și imi va fi mai usor sa fac distinctia intre ganduri și realitate din acea stare

·         Exercitiu observator – intamplare din viata ta, un moment în care te-ai enervat, iritat – rememoreaza exemplul din exercitiul de mai devreme cu “Adu-ți aminte de un moment care te-a tulburat foarte tare pe moment. Inchide ochii și vizualizeaza, intra în starea respectiva, adu-ți aminte ce ai gandit, ce ai simtit”

·         Fa separarea intre fapte, ganduri, senzatii, emotii folosind tehnicile de mai sus, notează pe hârtie la fiecare categorie ce identifici – 10-15 minute

Procesul de invatare

·         Cateva idei despre ce presupune dezvoltarea, invatarea

·         Ai nevoie sa inveti, sa te dezvolti ? Gandeste-te la un moment în care ți-ai dat seama ca poti mai mult, ca ai nevoie de ceva, sa inveti, sa te dezvolti. Un scop concret, poti sa te uiti pe cartonasul de scop de la inceput, pe cele 3 lucruri și sa rememorezi ce a declansat aceasta dorinta.

·         Eu am invatat notiuni de management inca inainte sa conduc echipe. Apoi am condus echipe, am capatat experienta, am facut propria firma, am inceput cu un credit și mult curaj, apoi a crescut, de la 8 am ajuns 25, apoi au trecut anii și am crescut iar, am ajuns 40. Și aici deja nu am mai putut creste, mi se tot intorceau probleme. Ma tot straduiam, incercam diverse posibilitati, diverse variante. Tot incercam sa cresc și ceva ma tinea. Pana într-o zi cand am citit undeva urmatoarea propozitie: “Ce te-a ajutat pana aici te impiedica sa mergi mai departe”. Și am cautat sensul acestei fraze, am inteles ca e valabila și pentru mine. Și am citit și ca “nici-o organizatie sau departament nu poate creste mai mult decat liderul ei”. Apoi am inceput sa invat, sa ma dezvolt, sa caut informatie. Și dezvoltandu-ma, am inceput sa gasesc solutii, sa fac lucrurile altfel. Concluzia: dezvoltarea personala e cea care te duce inainte în orice circumstante. Confortul este o statie, nice and easy. În confort stai. Sau vei inainta incet, asa cum curge raul, sau chiar va trebui sa te intorci uneori. Dezvoltarea liderului este determinanta pentru dezvoltarea celor care il urmeaza sau care îi sunt alaturi (fie echipei lui și a departamentului/organizatiei pe care o conduce, fie copiii daca esti parinte, fie prieteni, rude, etc). Dezvoltarea “se ia” – la inceput tot prin mecanismul prin care “vrei mai mult”, apoi constient, liber, ca alegere.

·         Scopurile trebuie sa fie dorințe personale ca sa aibă șansa de succes, cuntificabile, cantitate, termene. Mintea lupta sa isi atinga scopurile. Deci e important ce scopuri iti sadesti în minte și cum. 

·         Cine vrea sa se dezvolte trebuie sa accepte riscul de a greși

“Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.” —Winston Churchill

„By aiming for only what is attainable, you risk staying firmly în the grasp of mediocrity” 

·         Ți s-a intamplat sa ai nevoie de ceva și sa nu recunosti? Sa ți se ofere ceva și sa refuzi, desi iti doreai? Gandeste-te la cateva exemple …

·         Exercitiu de 10 minute – ia paharul de cafea cu capac și orificiu, cu capacul pus, mergi la baie și incearca sa-l umpli prin orificiu. Observa cat se umple dupa 10 secunde. Acum ia capacul și umple din nou. Vezi diferenta? Asa este și cu procesul de invatare, daca esti deschis și primesti, intra mai usor, daca nu, nu intra aproape deloc. Te rog sa reflectezi cateva minute la aceasta experienta

·         Fara sinceritate demersul de dezvoltare e mai mult dorința decât angajament. Pare ca “esti ok”, ca “nu ai nevoie”. E tot un reflex, acela de a masca ce simti, ce ai strans în subconstient, de a evita sa scoti la iveala ce e dedesubt, instinctul de conserva(re), obisnuintele, ramanerea în zona de confort. Și acesta este principalul obstacol în calea dezvoltarii tale.

·         Sabotajele sunt piedicile pe care ți le pui singur, de multe ori subconstient. Obisnuintele sunt cele care „sapa” orice demers de dezvoltare, ca și cum ai vrea sa pleci în concediu și vine cineva și iti inteapa cauciucurile. Zona subconstienta este foarte perseverenta în a-ți bloca dezvoltarea și a te mentine în zona de confort. Trebuie sa fii mai perseverent decat ea, folosind constiinta și astfel poti obține mai mult daca te ții de ceea ce îți propui

·         Etapele depasirii sabotajului subconstient:

o   Nivelul 0 – “poate evit acțiunea” –  fente, incercari de a lasa pe alta data, de a intoarce catre altcineva, nu am timp, e prea greu și diverse alte pretexte

o   Nivelul 1 – “încălzire” – faci o prima actiune, un mic pas

o   Nivelul 2 – “sabotaj” – poate, totuși, te scapi de acțiune, al doilea set de fente, am uitat, nu am avut timp, etc.

o   Nivelul 3 – “joc conform regulilor” – începi să acționezi (accepți regulile), incepi și te tii de treaba

o   Nivelul 4 – “control joc” – îți dai seama că ai putea să obții, prin faptul ca te tii de treaba, mai mult decât ți-ai propus initial (provoci regulile), aplici ce ai învățat și în alte circumstante

o   Nivelul 5 – “rezultate peste așteptările jocului” – după ce ai provocat regulile, castigi și ce ți-ai propus, și ceva în plus

·         Un videoclip interesant legat de procesul de invatare

Incheiere

·         Ce idei ai retinut, ce ți-a atras mai mult atentia?

·         Reflecteaza 5 minute: Pomul se cunoaște dupa roade și omul dupa fapte. Cosul de gunoi al vietii este plin de intentii bune și planuri marete. Daca vrei cu adevarat sa faci ceva trebuie sa treci la fapte, vorbele și intentiile nu aduc roade

·         Te rog sa iei cartonasul de scop în mana și sa il simti, sa il asimilezi, sa il asociezi ca emotie și feeling cu ce scrie pe el. Fa asta timp de 5 minute, simtind cartonasul și gandindu-te la ceea ce vrei sa obtii și la ceea ce vrei sa depasesti, la ce ți-ai propus ca obiectiv. Mintea creaza o legatura care se mai numeste „ancora”, astfel incat cand vei ma lua cartonasul în mana sa te gandesti instantaneu la ce ți-ai propus și asta sa iti dea energie și putere sa depasesti obstacolele

·         Consecventa e mama reușitei. Disciplina e cheia. Un scurt impuls pentru a merge inainte il gasesti în urmatorul video (5 min):

·        Acorda-ți timp suficient sa asimilezi aceste concepte și sa devina o obisnuinta sa le pui în practica. Din experienta mea e necesara macar 1 luna cu practicare zilnica a exercitiilor și de aplicare a conceptelor în viata de zi cu zi

·         Ia cartonasul de scop cat mai des, macar saptamanal, priveste-l, citeste-l, simte-l, improspateaza-ți motivatia

·         Tema pentru tine:

o   sa ai saptamanal o relatie cu cartonasul timp de 30 secunde

o   sa observi zilnic o intamplare folosind tehnica observatorului, identificand faptele cu ajutorul „camerei”, gandurile, emotiile, senzatiile

o   exerseaza constientizarea

o   Rugaciunea te poate ajuta în orice iti propui de folos pentru suflet

o   ce altceva iti propui pentru următoarea perioada? Cauta sa activezi și sa pui în practica informatiile pe care le-ai asimilat pentru a crea noi obisnuinte

 

Acest website foloseste cookie-urile pentru a imbunatati experienta de navigare.