Inainte de a incepe
● Asigură-te că ai asimilat noțiunile din primele patru parti, înainte de a trece mai departe, pentru a avea rezultate cat mai bune
● Hartie si ceva de scris sa ai la indemana
● Exercitiu deconectare – 5 minute, cu ochii inchisi, corpul relaxat, atentia in corp (ex: respiratie, bataile inimii, contact palme cu corpul, atentia in diferite parti ale corpului, etc.)
● Cum ti se pare pana acum? A fost greu, a fost usor? A fost mult, a fost putin?
● Cat a fost mult sau putin, greu sau usor sunt doar o impresie 😊
● Hai sa facem o trecere in revista a pricipalelor idei din ce ai parcurs pana acum!
● Te invit sa evaluezi sincer ce ai asimilat cu ajutorul intrebarilor de mai jos. Verifica intai ce ai retinut, stii si aplici, daca e nevoie uitat-te pe notite si pe materiale pentru a verifica, reimprospata memoria si a aprofunda
Un nou inceput
● Cartonas de scop – iti mai amintești ce ai scris pe el ? Il mai ai ?
● Cum stai cu acele obiective?
● Cum ai defini acum fericirea?
● Pentru ce parcurgi acest program?
● Care este propunerea mea pentru atingerea obiectivelor tale si ale programului? Cum?
● Ce inseamna „To Me”? Ce inseamna „By Me”? Cum facem trecerea intre ele?
● Cum se numeste acea parte a creierului care scurtcircuiteaza ratiunea? Care este mecanismul prin care face asta?
● Care este rolul conceptului de „linie”? L-ai asmilat, il folosesti in mod curent pentru a te autoevalua?
● Numeste cateva caracteristici ale comportamentului de sub linie
● Numeste cateva caracteristici ale comportamentului de deasupra liniei
● Cum se face trecerea intre cele doua stari? Alternativ sau evolutiv?
● Care sunt pasii de urcare deasupra liniei? Ii stapanesti?
● Mai tii minte jocul cu telecomanda? Ce semnificatie are?
● Ce este „povestea” fiecarei persoane?
● Care este tehnica prin care iesim din poveste?
● Ce face parte nemijlocita din procesul de invatare?
o “Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.” —Winston Churchill
● Mai tii minte exercitiul cu paharul de cafea cu capac?
● Ce ne tine captivi, ce ne impiedica cel mai mult sa ne dezvoltam?
● Care sunt etapele depasirii sabotajului subconstient?
● Ai facut exercitiile de practicare a observatorului, a starii de prezenta, de constiinta? Daca nu, fa-le! Este una dintre cele mai importante tehnici de care ai nevoie
● Esti in zona de confort ? Ai iesit din ea ? In ce fel? Ce obisnuinte s-au schimbat? Ti-ai facut patul? ☺ Ai ancorat observatorul de niste obiceiuri?
Responsabilitate
● Cum percepi acum responsabilitatea?
● Pentru a fi mai responsabil catre ce trebuie sa indrepti atentia mai mult?
● Care este mecanismul de declansare a reactiilor?
● Care sunt rolurile pe care le joci cand esti sub linie? Care sunt caracteristicile lor?
● Iti dai seama pe care din ele il practici cel mai des?
● Care este substratul principal al comportamentului de sub linie, indiferent de rol?
● Cum trateaza de obicei greseala oamenii cand sunt in reactiv?
● Cum trateaza de obicei greseala oamenii cand au o stare de constiinta ridicata?
● Cum ai inteles mecanismul invitatie – raspuns?
● Cum iti doresti sa raspunzi la ispite?
● De ce este responsabilitatea fundamentala si extrema?
● In ce fel ma ajuta acceptarea sa cresc in responsabilitate?
● De ce este util sa folosesc exprimari cu sens activ?
● La ce ajuta afirmarea valorii si separarea ei de comportament?
● Te invit sa faci din nou exercitiul de mai jos:
o Deconectare, relaxare
o Identifica o situatie din ziua respectiva sau trecut cand s-a intamplat ceva care te-a tulburat, ai dat vina pe cineva/ceva si ai avut o reactie negativa, lucru care ti-a consumat multa energie dupa aceea (reparat, impacat, clarificat).
o Foloseste tehnica de deconectare si a observatorului pentru a putea fi obiectiv
o Pe tot parcursul exercitiului fi atent la exprimare („am facut”, „am ales sa”, „nu am vrut sa”, etc) – vezi partea ta activa, constienta sau reflexa
o Repeta de cateva ori afirmatia “sunt intreg, viu, am un EU pe care nimic nu il poate altera” (afirmarea valoarii personale) – separi valoarea ta de comportamentul tau sau actiunile celorlalti astfel incat nimic din exterior sa nu iti poata altera valoarea – Valoarea noastra – in ce consta? Cine suntem noi? Suntem ce spun altii despre noi? Suntem locul nostru intr-un clasament? Suntem valoarea averilor noastre? Suntem nivelul salarial? Postul? Job-ul? Separam valoarea de comportament si de alte elemente descriptive, ca sa putem schimba comportamentul
o Asuma-ti responsabilitatea pentru acea reactie, chiar daca nu esti mandru de ea. Pur si simplu recunoaste in sinea ta ca tu însuți ai declansat-o, ca e responsabilitatea ta si nu e “vina” altcuiva
o Identifica 3 elemente din propria parte de responsabilitate
o Identifica 3 elemente din responsabilitatea celuilalt
o Ce roluri ai jucat ?
o Gandeste-te cum ai fi reactionat altfel, dintr-o stare de prezenta, de deasupra liniei. Imagineaza-ti ca acum ai posibilitatea de a schimba reactia ta si ca intamplarea ia alt curs, prin schimbarea reactiei tale. Descrie cum ai fi facut altfel
o Sugestie pentru nivelul “Premium”: identifica sabotajele – obisnuintele / credintele care spun ca “ai dreptate”, ca “ti s-a intamplat”
● Sa fim termostat care reglează temperatura din sine si din jur, nu termometru care o urmărește
● “We don’t think ourselves into a new way of acting, we act ourselves into a new way of thinking.”
● Renunțam la scuze si ne responsabilizăm, ne autoevaluam sincer, pentru a putea alege corect
● Deconectarea de trecut, de vinovații, de ce a fost. Nu renunțam la amintiri, doar la sentimentele negative legate de ele
● Commitment/angajament e ce este, nu ce spui ca este, tu esti conectat la ce faci de fapt, nu la ce spui ca faci. De aceea sinceritatea e esențială ca sa poti lucra
● Cum propagam responsabilitatea catre altii?
Deschidere si curiozitate
● Cum percep oamenii in mod uzual parerile lor despre o situatie/relatie/persoana?
● De ce doi sau mai multi oameni pot sa se contrazica legat de o anumita intamplare?
● Din perspectiva deschiderii, care sunt caracteristicile comportamentului de sub linie si de deasupra liniei?
● Care sunt mecanismele/pasii care duc la cadere (drift) si la ridicare (shift)?
● Exista persoane care nu cad?
● Care sunt situatiile cu cel mai mare potential de invatare?
● Care este intrebarea de baza pentru a te deschide catre alte variante?
● Unde ai tendinta de a te refugia din calea neprevazutului si de ce?
● Care sunt pasii de urcare deasupra liniei?
● Ce stii despre metoda rasturnarii? Ai exarsat-o, ai aplicat-o?
● Care este ideea care sta la baza deschiderii catre alte perspective?
● Cum vezi mirarea (Wonder) in procesul de deschidere?
● Ai folosit ideea de a hoinari (Wander) pentru a cauta noi perspective asupra unei situatii?
● Cum percepi conceptul „ce nu știu că nu știu”? L-ai aplicat in diferite situatii?
● Cum vezi deschiderea in raport cu relatia ta cu Dumnezeu?
● La ce ajuta ascultarea?
● Cum ajuta recunostinta?
● La ce ne foloseste schimbarea?
● Ai practicat exercitiul de iesire constanta din zona de confort?
● Fa din nou exercitiul analizei unei situatii neplacute, exersarea deschiderii, curiozitatii cu ajutorul mecanismului de rasturnare catre “mi s-a intamplat exact ce trebuia” si culegerea invatamintelor valoroase
● Ce concluzii legate de responsabilitate si deschidere ai desprins din videoclipul cu Janine?
Eliberare
● Observi că totul de fapt circula, se ruleaza, trece mai departe?
● Ce ne tine captivi, ce ne impiedica cel mai mult sa ne dezvoltam?
● Ce sunt emotiile?
● Care sunt emotiile fundamentale si ce semnificatie are fiecare?
● Tu controlezi emotiile, sau emotiile te controleaza pe tine?
● Cand ma uit la film am emoții, deși nu e nimic real, gandurile, rememorarea, asocierea cu ceva din experienta mea sau din proiectiile mele despre viitor au creat emotii. Asta e puterea Gândului, Matrix, reflexe, subconștient
● Ai invatat sa distingi gandurile de emotii? La ce foloseste aceasta abilitate?
● Ce ne ajuta sa ne identificam emotiile si sa le distingem de ganduri?
● Ce efecte au reprimarea si negarea emotiilor?
● Ce facem de obicei cu emotiile?
● Ce ar trebui să facem cu emotiile?
● Cum se raporteaza persoanele constiente la emotii?
● Care este iluzia privind deciziile la rece?
● Care sunt etapele constientizarii emotiilor?
● Care sunt tehnicile de urcare/eliberare?
● Care sunt pasii pentru eliberarea dorințelor, emoțiilor, gândurilor?
● Cum functioneaza transformatorul duhovnicesc?
● Cum identific ideile fixe/convingerile?
● Care sunt nivelurile de intensitate ale convingerilor?
● Cum actionez ca sa scap de idee?
● Exercitiu: alege una dintre convingerile tale pe care le-ai identificat si elibereaz-o folosind pasii de mai sus
● Ce este o dependenta si cum o identific?
● Ce este inversunarea si cum o identific?
● Cum ma eliberez?
● Ai descoperit perspective noi din exercitiul de constientizare legat de Pamant, aisberg si ocean?
● Cum vezi cuvintele „Faca-se voia Ta” din rugaciunea Tatal Nostru, legat de procesul de eliberare?
● Onestitate – spune drept sau o sa te comporți strâmb, ce vei vrea cu adevărat va ieși la iveală si vei dezvalui. Imposibil sa nu exprimi pana la urma ce simti si gandesti. Prin fapte, ton, prin răbufniri, uneori prin boli, dureri si alte simptome, tensiune, anxietate. De ce sa nu ne controlam modul in care ne exprimam?
● Toată suferința în viață vine de la împotrivire față de ceea ce ți se întâmplă
● Mândria doare, smerenia nu doare
