Inainte de a incepe
● Asigură-te că ai asimilat noțiunile din primele patru parti, înainte de a trece mai departe, pentru a avea rezultate cat mai bune
● Hartie și ceva de scris sa ai la indemana
● Exercitiu deconectare – 5 minute, cu ochii inchisi, corpul relaxat, atentia în corp (ex: respiratie, bataile inimii, contact palme cu corpul, atentia în diferite parti ale corpului, etc.)
O privire de ansamblu
● Cum ți se pare pana acum? A fost greu, a fost usor? A fost mult, a fost putin?
● Cat a fost mult sau putin, greu sau usor sunt doar o impresie 😊
● Hai sa facem o trecere în revista a pricipalelor idei din ce ai parcurs pana acum!
● Te invit sa evaluezi sincer ce ai asimilat cu ajutorul intrebarilor de mai jos. Verifica intai ce ai retinut, stii și aplici, daca e nevoie uitat-te pe notite și pe materiale pentru a verifica, reimprospata memoria și a aprofunda
Un nou inceput
● Cartonas de scop – iti mai amintești ce ai scris pe el? Il mai ai?
● Cum stai cu acele obiective?
● Cum ai defini acum fericirea?
● Pentru ce parcurgi acest program?
● Care este propunerea mea pentru atingerea obiectivelor tale și ale programului? Cum?
● Ce inseamna „To Me”? Ce inseamna „By Me”? Cum facem trecerea intre ele?
● Cum se numeste acea parte a creierului care scurtcircuiteaza ratiunea? Care este mecanismul prin care face asta?
● Care este rolul conceptului de „linie”? L-ai asmilat, il folosesti în mod curent pentru a te autoevalua?
● Numeste cateva caracteristici ale comportamentului de sub linie
● Numeste cateva caracteristici ale comportamentului de deasupra liniei
● Cum se face trecerea intre cele doua stari? Alternativ sau evolutiv?
● Care sunt pasii de urcare deasupra liniei? Îi stapanesti?
● Mai tii minte jocul cu telecomanda? Ce semnificatie are?
● Ce este „povestea” fiecarei persoane?
● Care este tehnica prin care iesim din poveste?
● Ce face parte nemijlocita din procesul de invatare?
o “Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.” —Winston Churchill
● Mai tii minte exercitiul cu paharul de cafea cu capac?
● Ce ne tine captivi, ce ne impiedica cel mai mult sa ne dezvoltam?
● Care sunt etapele depasirii sabotajului subconstient?
● Ai facut exercitiile de practicare a observatorului, a starii de prezenta, de constiinta? Daca nu, fa-le! Este una dintre cele mai importante tehnici de care ai nevoie
● Esti în zona de confort? Ai iesit din ea? În ce fel? Ce obisnuinte s-au schimbat? Ți-ai facut patul? ☺ Ai ancorat observatorul de niste obiceiuri?
Responsabilitate
● Cum percepi acum responsabilitatea?
● Pentru a fi mai responsabil catre ce trebuie sa indrepti atentia mai mult?
● Care este mecanismul de declansare a reactiilor?
● Care sunt rolurile pe care le joci cand esti sub linie? Care sunt caracteristicile lor?
● Iti dai seama pe care din ele il practici cel mai des?
● Care este substratul principal al comportamentului de sub linie, indiferent de rol?
● Cum trateaza de obicei greseala oamenii cand sunt în reactiv?
● Cum trateaza de obicei greseala oamenii cand au o stare de constiinta ridicata?
● Cum ai inteles mecanismul invitatie – raspuns?
● Cum iti doresti sa raspunzi la ispite?
● De ce este responsabilitatea fundamentala și extrema?
● În ce fel ma ajuta acceptarea sa cresc în responsabilitate?
● De ce este util sa folosesc exprimari cu sens activ?
● La ce ajuta afirmarea valorii și separarea ei de comportament?
● Te invit sa faci din nou exercitiul de mai jos:
o Deconectare, relaxare
o Identifica o situatie din ziua respectiva sau trecut cand s-a intamplat ceva care te-a tulburat, ai dat vina pe cineva/ceva și ai avut o reactie negativa, lucru care ți-a consumat multa energie dupa aceea (reparat, impacat, clarificat).
o Foloseste tehnica de deconectare și a observatorului pentru a putea fi obiectiv
o Pe tot parcursul exercitiului fi atent la exprimare („am facut”, „am ales sa”, „nu am vrut sa”, etc) – vezi partea ta activa, constienta sau reflexa
o Repeta de cateva ori afirmatia “sunt intreg, viu, am un EU pe care nimic nu il poate altera” (afirmarea valoarii personale) – separi valoarea ta de comportamentul tau sau actiunile celorlalti astfel incat nimic din exterior sa nu iti poata altera valoarea – Valoarea noastra – în ce consta? Cine suntem noi? Suntem ce spun altii despre noi? Suntem locul nostru într-un clasament? Suntem valoarea averilor noastre? Suntem nivelul salarial? Postul? Job-ul? Separam valoarea de comportament și de alte elemente descriptive, ca sa putem schimba comportamentul
o Asuma-ți responsabilitatea pentru acea reactie, chiar daca nu esti mandru de ea. Pur și simplu recunoaste în sinea ta ca tu însuți ai declansat-o, ca e responsabilitatea ta și nu e “vina” altcuiva
o Identifica 3 elemente din propria parte de responsabilitate
o Identifica 3 elemente din responsabilitatea celuilalt
o Ce roluri ai jucat?
o Gandeste-te cum ai fi reactionat altfel, dintr-o stare de prezenta, de deasupra liniei. Imagineaza-ți ca acum ai posibilitatea de a schimba reactia ta și ca intamplarea ia alt curs, prin schimbarea reactiei tale. Descrie cum ai fi facut altfel
o Sugestie pentru nivelul “Premium”: identifica sabotajele – obisnuintele / credintele care spun ca “ai dreptate”, ca “ți s-a intamplat”
● Sa fim termostat care reglează temperatura din sine și din jur, nu termometru care o urmărește

● “We don’t think ourselves into a new way of acting, we act ourselves into a new way of thinking.”
● Renunțam la scuze și ne responsabilizăm, ne autoevaluam sincer, pentru a putea alege corect
● Deconectarea de trecut, de vinovații, de ce a fost. Nu renunțam la amintiri, doar la sentimentele negative legate de ele
● Commitment/angajament e ce este, nu ce spui ca este, tu esti conectat la ce faci de fapt, nu la ce spui ca faci. De aceea sinceritatea e esențială ca sa poti lucra
● Cum propagam responsabilitatea catre altii?
Deschidere și curiozitate
● Cum percep oamenii în mod uzual parerile lor despre o situatie/relatie/persoana?
● De ce doi sau mai multi oameni pot sa se contrazica legat de o anumita intamplare?
● Din perspectiva deschiderii, care sunt caracteristicile comportamentului de sub linie și de deasupra liniei?
● Care sunt mecanismele/pasii care duc la cadere (drift) și la ridicare (shift)?
● Exista persoane care nu cad?
● Care sunt situatiile cu cel mai mare potential de invatare?
● Care este intrebarea de baza pentru a te deschide catre alte variante?
● Unde ai tendinta de a te refugia din calea neprevazutului și de ce?
● Care sunt pasii de urcare deasupra liniei?
● Ce stii despre metoda rasturnarii? Ai exarsat-o, ai aplicat-o?
● Care este ideea care sta la baza deschiderii catre alte perspective?
● Cum vezi mirarea (Wonder) în procesul de deschidere?
● Ai folosit ideea de a hoinari (Wander) pentru a cauta noi perspective asupra unei situatii?
● Cum percepi conceptul „ce nu știu că nu știu”? L-ai aplicat în diferite situatii?
● Cum vezi deschiderea în raport cu relatia ta cu Dumnezeu?
● La ce ajuta ascultarea?
● Cum ajuta recunostinta?
● La ce ne foloseste schimbarea?

● Ai practicat exercitiul de iesire constanta din zona de confort?
● Fa din nou exercitiul analizei unei situatii neplacute, exersarea deschiderii, curiozitatii cu ajutorul mecanismului de rasturnare catre “mi s-a intamplat exact ce trebuia” și culegerea invatamintelor valoroase
● Ce concluzii legate de responsabilitate și deschidere ai desprins din videoclipul cu Janine?
Eliberare
● Observi că totul de fapt circula, se ruleaza, trece mai departe?
● Ce ne tine captivi, ce ne impiedica cel mai mult sa ne dezvoltam?
● Ce sunt emotiile?
● Care sunt emotiile fundamentale și ce semnificatie are fiecare?
● Tu controlezi emotiile, sau emotiile te controleaza pe tine?
● Cand ma uit la film am emoții, deși nu e nimic real, gandurile, rememorarea, asocierea cu ceva din experienta mea sau din proiectiile mele despre viitor au creat emotii. Asta e puterea Gândului, Matrix, reflexe, subconștient
● Ai invatat sa distingi gandurile de emotii? La ce foloseste aceasta abilitate?
● Ce ne ajuta sa ne identificam emotiile și sa le distingem de ganduri?
● Ce efecte au reprimarea și negarea emotiilor?
● Ce facem de obicei cu emotiile?
● Ce ar trebui să facem cu emotiile?
● Cum se raporteaza persoanele constiente la emotii?
● Care este iluzia privind deciziile la rece?
● Care sunt etapele constientizarii emotiilor?
● Care sunt tehnicile de urcare/eliberare?
● Care sunt pasii pentru eliberarea dorințelor, emoțiilor, gândurilor?
● Cum functioneaza transformatorul duhovnicesc?
● Cum identific ideile fixe/convingerile?
● Care sunt nivelurile de intensitate ale convingerilor?
● Cum actionez ca sa scap de idee?
● Exercitiu: alege una dintre convingerile tale pe care le-ai identificat și elibereaz-o folosind pasii de mai sus
● Ce este o dependenta și cum o identific?
● Ce este inversunarea și cum o identific?
● Cum ma eliberez?
● Ai descoperit perspective noi din exercitiul de constientizare legat de Pamant, aisberg și ocean?
● Cum vezi cuvintele „Faca-se voia Ta” din rugaciunea Tatal Nostru, legat de procesul de eliberare?
● Onestitate – spune drept sau o sa te comporți strâmb, ce vei vrea cu adevărat va ieși la iveală și vei dezvalui. Imposibil sa nu exprimi pana la urma ce simti și gandesti. Prin fapte, ton, prin răbufniri, uneori prin boli, dureri și alte simptome, tensiune, anxietate. De ce sa nu ne educam modul in care actionam si ne exprimam?
● Toată suferința în viață vine de la împotrivire față de ceea ce ți se întâmplă
● Mândria doare, smerenia nu doare

