Skip links

Partea 6 – Comunicare autentica

Inainte de a incepe

       Asigură-te că ai asimilat noțiunile anterioare, înainte de a trece mai departe, pentru a avea rezultate cat mai bune

       Hartie și ceva de scris sa ai la indemana

       Exercitiu deconectare – 5 minute, cu ochii inchisi, corpul relaxat, atentia în corp (ex: respiratie, bataile inimii, contact palme cu corpul, atentia în diferite parti ale corpului, etc.)

Cum functionam

       Exercitiu: tine-ți respiratia 20 secunde! A necesitat efort din partea ta?

       Gandeste-te la un moment în care ai ascuns ceva, sau ai spus altceva decat credeai și simteai

o    Ce ai simtit pe moment?

o    De ce ai ascuns?

o    S-a intamplat sa insiste persoana respectiva, sa iti dea solutii la obiectia ta initiala?

o    Ce s-a intamplat dupa aceea în timp? Ce ai simtit în timp?

o    S-a aflat? Daca da, ce s-a intamplat cand a aflat cineva?

o    Ai spus cuiva? Daca da, ce s-a intamplat cand ai spus?

o    Ce se intampla cu o relatie daca fiecare ascunde tot timpul ceva de celalalt?

o    Scade energia!

       Cate tipuri de situatii avem 

o    A minti – se intampla mai rar

o    A ascunde – cel mai frecvent. Sunt fapte, ganduri, emotii, senzatii. Inclusiv de tine insuti (a nu le recunoaste, negare)

       Ambele variante necesită efort, consumă energie și aduc o suferință interioară în timp

       „Ascundere” înseamnă abținerea de la dezvăluirea tuturor informațiilor către toate părțile implicate. Prin informații, ne referim la:

o   Fapte

o   Gânduri (inclusiv credințe, opinii și judecăți)

o   Emotii

o   Senzații

       Le ascundem din mai multe motive, inclusiv:

o   Rușine

o   Orgoliu

o   Frică

o   Să nu afle cineva

o   Nu vrem să le rănim sentimentele

o   Nu vrem conflicte

o   Nu ar fi de niciun folos să le spunem oricum (pentru că nu se vor schimba)

o   De obicei oamenii nu vorbesc despre aceste lucruri direct cu alte persoane

       Definitii 

o    Candid – sincer, onest, neprefacut, care spune adevarul, în special despre ceva dificil sau dureros

o    Candoare – curățenie sufletească, nevinovăție, inocență: „Vrem să ajutăm, dar nu știm cum”, a spus ea cu o sinceritate surprinzătoare

       Cum transmitem mesajul când comunicăm?

o    Cel mai important este cum transmitem, nu ce transmitem

       Exprimarea a ceea ce gândim și a ceea ce simțim (emoții) cu sinceritate, onestitate este comunicare autentica

Onestitate

       În orice moment, oamenii fie dezvăluie, fie ascund. Este o ALEGERE (responsabilitate)

 

        https://conscious.is/video/candor-are-you-revealing-or-concealing

       Persoanele constiente practica dezvaluirea: aleg sa impartaseasca ganduri, emotii și senzatii din dorinta de a fi intelese. Prin aceasta transparenta, ele:

o   Creeaza conexiuni durabile și pun bazele deschiderii

o   Eliberează energia internă

o   Deschid drumul spre performanță

o   Acesta este primul pas în cadrul relațiilor conștiente

       Exercitiu studiu de caz autoanaliza

       Pentru a vedea realitatea în mod obiectiv, oamenii, liderii, echipele și organizatiile au nevoie ca toti cei implicati sa fie veridici, sa spuna adevarul și sa nu ascunda informatii relevante. Asta înseamnă conectare reală între persoane și este al doilea pas în relatiile constiente

       Opusul conectarii este retragerea, erodarea relatiei

 

 

       Proiecția, în acest scenariu, înseamnă să vezi cealaltă persoană prin prisma judecăților tale despre ea și să crezi că ai dreptate

       Onestitatea necesita asumare și curaj. Se bazeaza pe responsabilitate, deschidere, curiozitate, eliberare, acceptare

     Al treilea pas în relațiile conștiente este asumarea. Ne punem experiența internă asupra celorlalți și credem că este adevărată despre ei. Ar trebui să ne dăm seama că mintea generează tot felul de judecăți despre oameni, circumstanțe, situații și condiții. Persoana conștienta nu își consideră judecățile ca fiind CORECTE, le constientizeaza și le asuma

       Proiecția e un mecanism psihologic de protecție a ego-ului

       Ne distrage atenția de la noi înșine ( = … „distracție”)

       Ne justifică acțiunile, ne dă dreptate

       Se bazează pe o fracție din adevăr pentru a-l prezenta ca „ADEVĂRUL” și a exacerba ce vedem la alții

       Gândeste-te la minte ca la un proiector de filme și la lume ca la un ecran de film. În loc să ne confruntăm cu propria realitate, o proiectăm frecvent asupra lumii, atribuind sentimentele, comportamentele și motivațiile noastre altor persoane. Acest lucru duce la distorsiuni majore. Trebuie să învățăm să ne recunoaștem proiecțiile

 

       Judecățile noastre despre lume ne spun multe despre noi înșine și foarte puțin despre lume

       ESTE DESPRE MINE!

       Cum este adevărat acest lucru în cazul meu? Cum evit să mă confrunt cu asta la mine?

       „Incapacitatea sa de a o vedea și de a o asuma în sine a exacerbat măsura în care o vedea în ceilalți”

       Exercitiu studiu de caz retragerea proiectiilor

       „Echipa care vede realitatea cel mai bine câștigă”. Majoritatea indivizilor distorsionează realitatea pe baza istoriei, culturii și personalității lor. Foarte puțini indivizi văd realitatea perfect. De aceea, prieteniile și echipele bazate pe comunicare și conectarea autentică sunt atât de puternice

       Pe măsură ce stăpânim candoarea, devenim mai onești, mai deschiși și mai conștienți

       Putem dezvolta relații durabile, autentice, personal și profesional

       Persoanele constiente știu că faptele nu sunt cauza supărării sau a dramei. Faptele nu provoacă stres. Drama și stresul sunt cauzate de povești, iar poveștile sunt inventate. Noi suntem creatorii poveștilor. Asta nu înseamnă că toate poveștile provoacă dramă și stres. Unele povești ne fac fericiți. Dar tot povesti sunt

       De la asumarea proiectiilor „se rupe filmul”, dezvoltarea personală capătă alt ritm

 

Comunicarea autentica

       Toată drama din triunghi se învârte în jurul a ceea ce este discutabil și a angajamentului subconstient de a avea „dreptate” în această privință

       Persoanele constiente devin experte în a-și dezvălui experiența incontestabilă („Am o idee…”) fără a se atașa de faptul că au dreptate în privința ei. O împărtășesc și sunt curioși în legătură cu ea, dar nu trebuie să o apere din punctul de vedere al ego-ului

       În orice moment, persoanele actioneaza fie din frică, fie din iubire. Acest lucru este simplu, dar profund adevărat. Sub orice reținere se află frica. Alegem să ne reținem pentru că ne este teamă să nu pierdem aprobarea, controlul sau siguranța. În schimb, sinceritatea vine din iubire. Atunci când practici candoarea, spui adevărul incontestabil tuturor părților relevante cu atenție și bunătate

 

       Întrebarea este: „Cum îmi spun tot adevărul în cel mai cald mod posibil?”

       https://conscious.is/video/content-vs-context

       A vorbi cu candoare înseamnă a dezvălui ceea ce este incontestabil cu sinceritate, deschidere și conștientizare

 

       Comunicarea autentica este:

o   Precisa – cat se poate de precisa

o   Deschisa – cat se poate de completa

o   Prezenta – cat de prezent sunt eu atunci

o   Calda – e facuta cu grija fata de celalalt, cu dragoste

       Cum comunic autentic?

o   Cui – persoanei X

o   Cand – cand celalalt e prezent și disponibil (incerc sa intru în cadrul lui, sa stabilesc daca e disponibil)

o   Cum – separam contestabil / incontestabil, poveste / fapte, interpretabil / observabil, ganduri / emotii (gandul – contestabil, prezenta gandului – incontestabila)

o   Pentru ce – pentru mine – sa invat despre mine, sa aflu despre tine, sa elimin bariera eu-tu, sa imi cresc energia (NU e ca TU sa ….)

o   Cheia este să ne dezvăluim judecățile pentru a ne face cunoscuți. Nu ne dezvăluim judecățile pentru a fi CORECTE sau pentru a schimba cealaltă persoană

       Cand interlocutorul e sub linie, ma uit la MINE

o   Verific daca EU comunic autentic, incontestabil

o   Verific ENERGIA din care comunic

o   Energia = minte + emotii

       Algoritm comunicare autentica

o   Imi asum importanta relatiei – pentru mine e important

o   Negociez momentul – e ok acum pentru tine?

o   Exprim faptele – am observat ca (setez cadrul)

o   Dezvalui povestea – am presupus ca, mi-a trecut prin minte, mi-am imaginat ca

o   Comunic emotii – am simtit furie, tristete, etc

o   Imi asum responsabilitatea – ma consider responsabil (ca nu te-am intrebat)

(prima oara DAU)

o   Solicit specific una sau mai multe actiuni – vrei, te rog sa …

(apoi CER)

       Exercitiu comunicare autentica 

       Fricile:

o   Ce se întâmplă dacă eu mă comport așa și soțul/șeful meu nu?

o   Ce o sa zică ceilalți???

       Cum recomandă cartea:

o   Practică în comunicarea cu cei cu care agreezi o astfel de relație (candoare)

o   Apoi cu alții. Întâi cu cei apropiați

o   Nu face asta ca să îi schimbi pe ceilalți!

       Cum recomand eu:

o   Recunoaște ce descoperi în propria ta conștiință întâi, fi sincer cu tine însuți

o   Pune în fata Lui Dumnezeu ce ai descoperit, ca de El nu te ascunzi niciodată în mod real. Pur și simplu recunoaște în fata Lui, spune-I, cere-I iertare, mărturisește

o   Spovedanie – ca un prim pas spre aproapele tău și o mărturisire completă în fata Lui, ca El a rânduit sa ne mântuim unii prin alții

o   Fa asta pana te obisnuiesti sa fii sincer și sa ai puterea sa vorbesti cu onestitate despre ce gandesti, simti, judeci, cu tine, cu Dumnezeu, cu duhovnicul și pana scade semnificativ rezistenta din interiorul tau (Ego)

o   Apoi la cei apropiați și la cei cu care agreezi o astfel de comunicare

o   Apoi treptat, constant, coerent, cu toată lumea, pe masura ce capeti experienta

o   Pana nu ajungem aici nu vom dobandi linistea

Filtrele ascultarii 

       Cum functionam

o   Ce se intampla cand vine cineva la tine și iti spune altceva decat crezi tu?

o   Ce ganduri iti trec prin minte?

o   Ce simti? Ce spui? Ce faci?

o   Exercitiu – Noteaza cele de mai sus pentru o situație

o   Preiei mesajul? Primesti informatia? O accepti?

       Majoritatea oamenilor folosesc filtre în timp ce asculta. Un filtru este o lentilă internă care influențează ceea ce auzim și modul în care reacționăm. Acesta blochează sau traduce o afirmație și îi conferă un sens suplimentar, de obicei schimbând modul în care persoana răspunde.

       De exemplu, vedem multe persoane care ascultă pentru a remedia problema. Aceasta înseamnă că o afirmație precum „Am probleme în comunicarea cu X” este reinterpretată cu un filtru pentru a o remedia. În mintea celui care „remediază problema”, ar putea suna ca și cum persoana ar fi spus: „Cum pot remedia această problemă de comunicare pe care o am cu X?”

       Mesajul este:

o   Filtrat – aud ce vreau să aud …

o  Tradus – mintea atribuie intelesuri noi mesajului

 

Ascultarea activa

       Atâta timp cât folosesti aceste tipuri de filtre, nu înțelegi adevărata expresie a celeilalte persoane

       E nevoie de curaj ca să asculți? Da, pentru că trebuie să permiți propriilor gânduri, emoții, să fie prezente, să le eliberezi, să primești autentic orice vine, să renunți la baricade

       Ascultarea activa este una dintre trasaturile de baza ale relatiilor autentice: identificand filtrele de ascultare, putem sa ne debarasam de ele și sa devenim pe deplin prezenti în interactiunea cu celalalt

       „Mă angajez să fiu o persoană căreia ceilalți îi pot exprima sentimentele cu sinceritate”

       Ascultarea se face la mai multe niveluri:

o   Centrul rațional – cuvinte, gesturi

o   Centrul inimii – emoții exprimate direct sau indirect (ton, expresie facială, respirație, etc)

o   Centrul instinctelor – ce repetă oamenii ține de dorințele lor nerecunoscute, neîmplinite, interior sau exterior

       Dacă vrei să susții candoarea, asculți și ce simte persoana în timp ce vorbește. Inteligența emoțională necesară pentru ascultare depinde de practica de a-ți simți emotiile. Ultimul aspect al ascultării este găsirea dorinței fundamentale din spatele conținutului

       Cum comunic autentic:

 

   ●      Exercitiu CLH-Conscious Listening

Feedback

       Cum functionam?

o   Gandeste-te la o intamplare în care te-ai suparat pe cineva (persoana X)

o   Cum ai procedat cand ai vorbit cu acea persoana X?

       Cum dai feedback într-un mod optim

o   Vorbeste despre viitor

o   Trecutul nu poate fi schimbat – daca vorbesti despre trecut, persoana vizata intra în vinovatie, rusine, neputinta, pentru ca el nu mai poate face ceva sa schimbe ce a fost

o   Formuleaza asa: „Mi-a placut … Iti recomand ca pe viitor sa …………, pentru ca asta te poate ajuta sa ………………”

o   Evita cuvantul “dar”, inlocuieste-l cu “și”

 

   ●      CLG-Giving Feedback
   ●      CLG-The-Art-of-Feedback
   ●      Exercitiu formuleaza feedback pentru persoana „X” de mai sus

Incheiere

     ●    Candoarea este un angajament simplu, dar profund, de a dezvălui și de a nu ascunde. Angajamentul nostru este de a ne dezvălui poveștile, tratându-le cu blândețe și exprimându-le cu dragoste. În orice moment, fie alegem să dezvăluim, fie să ascundem. Când alegem dezvăluirea, alegem încrederea. Când alegem ascunderea, alegem controlul. Încrederea este înrădăcinată în iubire, iar controlul este înrădăcinat în frică. Credem că relatiile bazate pe iubire sunt mai profunde și dureaza mai mult decat cele bazate pe frică

   ●      Exercitiu aspecte comunicare autentica 

Tema

     ●    Acorda-ți timp suficient sa asimilezi aceste concepte și sa devina o obisnuinta sa le pui în practica. Din experienta mea sunt necesare macar 1-2 luni cu practicare zilnica a exercitiilor și de aplicare a conceptelor în viata de zi cu zi
     ●    Ia cartonasul de scop cat mai des, macar saptamanal, priveste-l, citeste-l, simte-l, improspateaza-ți motivatia
     ●    Exercitiu zilnic 20 minute: aplica studiul de caz retragerea proiectiilor, pana ajungi sa creezi o obisnuinta și devine natural sa parcurgi procesul respectiv
     ●    Rugaciunea te poate ajuta în orice iti propui de folos pentru suflet
     ●    Ce altceva iti propui pentru următoarea perioada?

Acest website foloseste cookie-urile pentru a imbunatati experienta de navigare.